Historie

//Historie
Historie2018-10-10T08:18:44+00:00

Haderslev Motorsport og Skovbybanens historie

Haderslev Motor Sport blev grundlagt den. 07. juni 1945 med Kaj Boilesen som formand. Klubbens formål var at afholde løb med motorcykler, biler og speedway cykler.

I 1946 åbnende klubben Bøghovedbanen og drev den indtil lukningen i 1967.

Derefter besluttedes det at anlægge en ny bane ved Skovby nogle km. sydvest for Haderslev. Klubben var allerede nogle år før begyndt at arbejde på dette projekt, men de nødvendige tilladelser blev først givet i 1966. Klubben i koncentrerede sig i 1967 om at bygge rundbanen, som åbnede d. 13. April 1969. I 1970 kom moto cross banen til.


Fakta om Skovbybanen:
Banens navn: Skovby Motorbane
Banens ejer: Haderslev Motorsport / Haderslev kommune
Adresse: Skovby ring 2, 6500 Vojens
Længde: 607 m.
Overflade: Jord
Bredde langsider & breddesving
Åbnet: 13 april 1969.

– billede fra speedwaylife.com

13. April 1969. Åbningsløb:

Et hold kørere foran indgangen til banen

Trods bidende kulde kom der mange tilskuere og der var sammensat et fint program med verdensmeteren Ivan Mauger, New Zealand, Hans Zierk, Tyskland og Uno Andersen, Sverige. De hjemlige kørere var Ole Olsen, Bent Nørregaard Jensen og Preben Møller Christensen.Ole Olsen satte den første banerekord, men det var Preben Møller Christensen, der vandt klassen.
Junior special blev vundet af Erik Tillgaard fra Haderslev, foran Frank Jahn fra Herning.
Dagens hårdeste kamp stod i sidevognsklassen mellem Kurt & Leif Larsen,der der med besvær vandt over H.C. Callesen & Erik Skovshoved med Günther Bommé & Lauritz Wind på tredjepladsen.

Motorbanen har ført en omskiftelig tilværelse. Den er blevet lukket og genåbnet flere gange, og har ændret skikkelse nogle gange i sin levetid. Den nuværende bane fremtræder som en gammeldags jordbane af samme typen som den for længst lukkede bane i Fangel på Fyn, og med sin længde på 607 meter og en overflade, der hovedsageligt består af tromlet jord, er den også meget lig denne. Det samme gælder også banehegnet, der er en bygget op af jordfyldte stabler af gamle bildæk og dækket af græs.

10. oktober 1971. Internationalt jordbaneløb

Efter at Ole Olsens Verdensmesterskab, hjembragt fra Wembley, var det naturligt for Haderslev Motor Sport at ville præsentere sit bysbarn på hjemmebane i Skovby. I erkendelse af, at Ole nok var for stærk til de fleste danske kørere, fik man travlt med at lave aftaler med nogen, der kunne yde kvalificeret modstand. Det lykkedes at sammensætte en ekpertklasse med 1000 m. verdensmesteren Ivan Mauger fra New Zealand, Willihardt Thomsson fra Sverige og de bedste danskere, deriblandt Preben Møller Christensen, Bjarne Nygaard og Arne Andreasen til at møde Ole.
Sent på året, som det var, var banen våd og fedtet. Men det påvirkede ikke store mestre. Ole Olsen og Ivan Mauger dystede langt foran de andre så tæt ved siden af hinanden, at der i sammenlagt tid for de fire kørte heat kun var 0,2 sekunders forskel.  Begge kunne efter sidste heat fremvise næsten rene køredragter i modsætning til det øvrige felt, der alle var godt mudret til.
I sidevognsklassen skete et kedeligt styrt, hvor parret Peter Skovby og Per Jørgensen efter en kollision med en jordvold blev kørt på sygehuset med forskellige kvæstelser.

Resultater:
Ekspertklassen:
Nr. 1. Ole Olsen                                30 point.
Nr. 2. Ivan Mauger                           26 point.
Nr. 3. Preben Møller Christensen   15 point.
Nr. 4. Willihardt Thomsson             11 point.

Junior Special 500 cc.
Nr. 1. Finn Thøgersen, Haderslev   24 point.
Nr. 2. Erwin Hansen, Fredericia     1 6 point.
Nr. 3. Anton Hansen, Haderslev     14 point.

Junior sidevogn 500 cc.
Nr. 1. Knud Jepsen/ M. Ebsen                             13 point.
Nr. 2. Jens Persen/ Søren Pedersen                     9 point.
Nr. 3. Ove Lund / J. Lund                                       3 point.

Handicap:
Nr. 1 Henning Edsberg Hansen ,                        tillæg 35 m.
Nr. 2. Skjold Larsen                                             tillæg 25 m.
Nr. 3. Ole Olsen,                                                  tillæg 250 m.

15. & 16. april 1972, “Fuglsang løbet”
Der var mere motordrøn end fuglesang på Skovbybanen, hvor løbet, der havde navn efter det lokale bryggeri, blev kørt med adkillige klasser for både motorcykler og biler. Sidstnævnte var dog, set med motorcyklisternes øjne, ikke nogen god ide, selv om de nok trak en del tilskuere til. Bilerne fræsede simpelthen banen op, så det var mere moto cross end speedway, der kunne køres på den. Det forårsagede en del ganske unødvendige styrt og krævede uforholdsmæssig lang tid til banetjeneste. Kun Ole olsen var åbenbart uberørt af de dårlige baneforhold og satte en ny banerekort på 1,35,8 for 4 omgane.

Resultater: Senior Special 500 cc:
Nr. 1. Ole Olsen                                 30 point.
Nr. 2. Preben Møller Christensen    21 point.
Nr. 3. Anders Michanek                    21 point.

Junior Special 500 cc.
Nr. 1. Anton Hansen                         19 point.
Nr. 2. Mogens Hermansen               16 point.
Nr. 3. Peter Hansen.                         14 point.

Sidevogn Special 500 cc.
Nr. 1. Niels Kjeldsen/ Gert Nielsen                     16 point.
Nr. 2. Frank Damgaard7 Henning Damsgaard  15 point.
Nr. 3. Hans Malmquist/ J, Kruslock, Sverige         5 point.

14. & 15. april 1973, “Fuglsang løbet”

Foranlediget af kritikken af banen ved Fuglsang løbet året før, havde Haderslev Motor Sport udført et kæmpearbejde med at give banen et helt nyt underlag for at stabilisere den.  Desværre havde topbelægningen ikke ligget længe nok til at “sætte sig”, og den var stadig noget løs.

Som det ses af annoncen til højre, var der skaffet et virkelig stærkt felt i Senior Special klassen, og klubben blev belønnet med et publikumstal omkring 10.000, deraf adskillige fra Tyskland, som kom i turistbusser.

Resultater:

Senior Special 500 cc:
Nr. 1. Ole Olsen,                              DK              30 point.
Nr. 2. Egon Müller,                            D              23 point.
Nr. 3. Ivan Mauger,                         NZ              18 point.
Nr. 4. Preben Møller Christensen, DK              17 point.

Junior Special 500 cc.
Nr. 1. Gunnar Svendsen,               FMK             22 point.
Nr. 2. John Rosenkrantz,               FMK             20 point.
Nr. 3. Per Ipland,                           HMS             11 point.

Senior Sidevogn 500 cc:
Nr. 1. H.C. Callesen/ Th. Callesen                    18 point.

Junior Sidevogn 500 cc:
Nr. 1. Per Kvistgaard/ E. Petersen                   13 point.

Ynglinge 50 cc:
Nr. 1. Frank Nickelsen                                      10 point.
Nr. 2. Torben Therkildsen                                10 point.

21. april 1974. Internationalt jordbaneløb, Spetra Løbet::
De tidligere års kritik af banen var denne gang helt forstummet. Ca. 200 tons slagger havde stabiliseret banen så meget, at man denne gang blev forskånet for de mange styrt, der ellers plejede at forekomme. Igen havde ca. 10.000 tilskuere fundet vej til banen, hvor man blev vidne til at Ole Olsen stadigvæk ikke var til at besejre der trods det fine internationale felt.
Det tyske sidevognspar Wolfgang Marx og Schütt bidrog til underholdningen, da sidstnævnte fald af sidevognen undervejs. Marx vendt hurtigt rund og samlede sin makker op og fortsatte i mål. Desværre for ham blot for at blive diskvalificeret, da han under vendingen ulovligt var kommet ind over inderbanen.

Resultater:
Senior Special 500 cc.
Nr. 1. Ole Olsen DK
Nr. 2. Anders Michanel S.
Nr. 3. Joachim Kall, D

Junior Special 500 cc:
Nr. 1. Frank Hansen
Nr. 2.Finn Kissow
Nr. 3. Mogens Hermansen

Ynglinge 50 cc.
Nr. 1. Alf Busk

Sidevogn 750 cc:
Nr. 1. Ove Lund/ Jørgen Lund

11.april 1976 Internationalt jordbaneløb:

Der var samlet et flot felt med den tidligere verdensmester Anders Michanek og nykårede bronzevinder i Speedway, Conny Samuelsson fra Sverige, den franske mester Bernard Tison, den schweiziske mester Philippe Bussy. Endvidere kom Joachim Kall fra tyskland og de to Nordmænd Dagfinn Dall og Jan Jacobsen.
Der var også en stor mini speedway klasse tilmeldt.

Resultater:
International 500 cc.
1.  Egon Müller  D                            36 point.
2.  Ole Olsen  DK                             31 point.
3.  Bent Nørregaard  DK                 25 point.
4.  Anders Michanek  S                   18 point.
5.  John Rosenkrantz  DK                17 point.

Junior Special 500 cc.
1.  Jens Rossig                                  24 point.
2.  Frank Hansen                             23 point.
3.  Kjeld Nielsen                              17 point.

Senior sidevogn 750 cc.
1.  Frank Damgaard/H.Damsgaard                     17 point.
2.  Ove Lund/Jørgen Lund                                    15 point.
3.  Niels E. Pedersen/Leon Mogensen                13 point.

Der var indlagt et udtagelsesløb til Danmarksmesterskabet for junior sidevogne, og netop her indtraf en grim hændelse, der kastede en mørk skygge over stævnet.

I 11. heat kom en sidevognsmaskine for langt ud mod jordvolden. I et forsøg på opretning kom maskinen på tværs af banen og blev ramt af 3 efterfølgende ekvipager. I et nu hvirvlede 8 mænd og 4 motorcykler rundt i luften. Da støvet havde lagt sig, kunne 7 af dem rejse sig op, men sidevognsmanden Niels Thornøe blev liggende. I hast blev han kørt til Haderslev Sygehus, hvor han døde kort efter ankomsten.
Da det tragiske budskab nåede tilbage til banen blev der holdt 2 minutters stilhed, og alle flag gik på halv stang.
Derpå forlod publikum banen i stilhed. De opnåede resultater i klassen, der ikke var færdigkørt, blev annulleret.

Banen lå derefter stille i 2 år, inden man igen arrangerede et stævne d. 11. juni 1978, hvor man satsede på et program kun med danske kørere i 500 cc special og 500 cc junior og senior sidevogne. Det løb har vi ingen resultaer fra.
Banen lå derefter stort set stille.
I  1982 blev  omlagt til at være en græsbane, og et publikumsstævne blev først annonceret til d. 8. oktober 1982. Det blev aflyst, fordi græsset endnu ikke har fast nok til at køre på.
Det næste løb blev planlagt til d. 12. Juni 1983. Det blev imidlertid også  aflyst. I stedet for det afholdtes et træningsstævne.
Senere er banen vendt tilbage til den oprindelige belægning med jord. Imidlertid skal man helt frem til 1985, før der igen skete noget væsentligt.

13. og 14.april 1985, 2-dages internationalt træningsstævne:
Der var deltagere fra Norge, Sverige, Tyskland og selvfølgelig Danmark.. Banen var våd og fedtet om lørdagen, men tørrede op og blev god til søndagens afsluttende trænigsløb.

Resultater:
Gruppe A:
Nr.1. Jens Peter Nielsen                   16 point.
Nr. 2. Bent Jørgensen                       11 point.
Nr. 3. Manfred Söth, Tyskland           6 point.

Gruppe B:
Nr. 1. Brian Jacobsen                          9 point.
Nr. 2. Ole Madsen                               7 point.
Nr. 3. Jan Bechgren                             5 point.

Sidevogne:
Nr. 1. O. Lagoni/ L. Nystrøm                              10 point.
Nr. 2. Jan Rasmussen/ Remi Kruse                    10 point.
Nr. 3. J. Mikkelsen/ F. Hansen                              9 point.

Så var der stille om banen frem til d. 16. august 1987, hvor man annoncerede et større jordbaneløb, som også blev aflyst. Samme skæbneovergik et planlagt lø d. 12. august 1988.
I Weekenden 1 & 8 april 1990 lykkedes det at gennemføre en langbane træningsweekend med mange deltagere i forskellige kategorier.

1991 Langbane DM.
Resultat:
Nr. 1. Jens Henry Nielsen, Brovst
Nr. 2. René Mortensen, Slangereup
Nr. 3. Kent Noer, Esbjerg

13. Juni 1992, Langbane DM:
Resultater:
Nr. 1. Jens Henry Nielsen
Nr. 2. René Mortensen
Nr. 3. Benny Thøgersen

Disse 2 langbane DM er også de sidste, der er anført på listen over officielle Danmarksmesterskaber.
Da der i 1990 slet intet langbane DM blev kørt, beskriver ovenstående den tilbagegang som langbanesporten gennemlevede såvel med antallet af aktive kørere som med Skovbybanen som den eneste bane, der var til rådighed.

Efter at aktiviterne på skovbybanen i nogle år hovedsageligt var moto cross, kom man i 1996 igen igang med jordbaneløb, første ved en træningssamling i weekenden d. 6. & 7.  april, og derefter for alvor i juni.

8.& 9. juni 1996, internationalt jordbaneløb:
Der var samlet kørere fra 6 nationer inkl. Danmark, og der kørtes i klasserne solo, sidevogne og quad.
Lørdagen var forbeholdt træning og kvalifikation til søndagens løb,
Resultater:
A solo:
Nr. 1. Thorsten Kerl,                              Tyskland     10 point.
Nr. 2. Steven v. d. Helms,                      Holland      10 point.
Nr. 3. Kjell Heia,                                     Norge          10 point.
Nr. 4. Johnny Andersen,                       Danmark      10 point.
Rækkefølgen afgjort ved skilleheat.

A sidevogne;
Nr.1. Johannes hansen / Line Hansen, Danmark                   13 point.
Nr. 2.  Kurt Lunde / Trond Bauer,          Norge                       11 point.
3. Dave Howell / Ridi Waage,                England / Tyskland   10 point.

Quad-racere:
Nr. 1. Arne Simonsen,                           Danmark    25 point.
Nr. 2. Rene Andersen,                           Danmark    24 point.
Nr. 3. Per-Erik Norlander,                      Sverige      21 point.

Old boys:
Nr. 1. John Rosenkrantz,                      Horsens      18 point.
Nr. 2. Lars Ole Nielsen,                         Brovst         17 point.
Nr. 3. Ole Thygesen Dam,                     Juelsminde 10 point.

Op mod årtusindskiftet skete der ikke ret meget mere på Skovbyanlæggets rundbane, mens der stadig var et godt aktivitetsniveau på moto cross banen
Rundbanen har ofte været erklæret lukket og borte, men det er langtfra tilfældet. Den er der endnu, og bruges jævnligt til træningsstævner for de få tilbageværende danske langbanekørere og for Classic sidevogn.

I begyndelsen af 2000 tallet er der gjort flere forsøg på at holde liv i den gamle bane. Sikkerhedsforholdene bleb forbedret, omend de gamle volde af jordfyldte bildæk er bibeholdt. Et ny dommertårn er også blevet bygget
Efter en længere pause inviterede en nysynet og godkendt Skovbybane d. 10. August 2003 til et større træningsstævne for langbane – og speedwaykørere, old boys og classic kørere. Kort sagt et godt gammeldags motorløb med plads til alle.
Også d. 2. Og 3. April 2005 havde klubben et stort træningsstævne på banen med mange klasser. Der er ikke oplyst om nogen resultater.

21.august 2005 Race for Oldies

Ja, der er løbet meget vand i Vedsted sø siden den tid. I dag råder Haderslev Motor Sport over 3 rigtige gode baner, med stor ryttergård, vaskeplads og klubhus med kiosk. Der køres ca. 5-6 løb om året. 1-2 på rundbanen og resten fordelt på micro og maxi banerne.

Rundbanen har ligget stille i 2014, da den sikkerhedsmæssigt ikke længerer levede op til de gældene krav. Med en stor indsats fra medlemmer og sponsore og Haderslev kommune er rundbanen igen klar til sæsonen 2018/2019.

Det er bestyrelsens og haderslev kommunes klare vision at vi inden for 1-2 år igen skal køre løb på banen og hilse vores nordiske, tyske og hollandske rundbane venner velkommen på Skovby Banen.